AlphaGo – jocul Go și inteligența artificială

AlphaGo
AlphaGo pe coperta revistei Nature / imagine Nature/Google DeepMind

Un program denumit AlphaGo a reușit pentru prima dată să învingă jucători de Go profesioniști, eveniment descris drept „un punct de referință” pentru inteligența artificială. Dezvoltat de DeepMind, o companie deținută de Alphabet (Google), AlphaGo a reușit să obțină o rată de succes de 99,8% împotriva altor programe similare și să învingă campionul european la Go în toate cele 5 partide jucate. Mai mulți experți în inteligență artificială și jucători de Go susțin însă că adevăratul test va fi confruntarea cu cel mai bun jucător de Go la nivel mondial, Lee Sedol.

Go, cunoscut și sub denumirile Igo, Weiqi sau Baduk, este un joc antic de strategie considerat să fi apărut în China în urmă cu cel puțin 2500 de ani. Pe o tablă cu 19 linii verticale și 19 linii orizontale, jucătorii trebuie să așeze 181 piese negre și 180 piese albe pe cele 361 puncte de intersecție, obiectivul fiind ocuparea unei suprafețe mai mari. Deși nu la fel de popular la nivel mondial, jocul Go este văzut ca fiind mai dificil decât șahul deoarece sunt mult mai multe posibilități de a așeza piesele. Se estimează că există 10700 (10 la puterea 700) posibilități de a juca Go, spre deosebire de 1060(10 la puterea 60) scenarii posibile pentru șah.

Deși există mai multe programe care „joacă Go”, până acum nu au reușit să învingă decât oponenți umani amatori. Microsoft Research Cambridge a dezvoltat o soluție similară începând din 2004, lansată în 2010 sub forma jocului The Path of Go pentru Xbox. Mark Zuckerberg a anunțat recent, evident pe Facebook, dezvoltarea unui program denumit Darkforest, care ar fi reușit să progreseze substanțial în ultimele 6 luni.

Echipa DeepMind susține că AlphaGo folosește „rețele valorice” pentru a evalua pozițiile pe tabla de joc și „rețele tactice” pentru a selecta mutările. Programul nu se rezumă la calcularea tuturor variantelor posibile, ci învață din partidele jucate, inclusiv împotriva sa. Până acum, AlphaGo a reușit să învingă alte programe de Go în 99,8% din partidele jucate și l-a învins pe Fan Hui, campionul european la Go, în cinci jocuri din cinci, desfășurate în condiții de turneu oficial.

Reușita a fost comparată cu victoria supercomputerului IBM Deep Blue împotriva campionului mondial la șah Garry Kasparov din 1997, dar nu toți experții în inteligență artificială sunt de acord. Jonathan Schaeffer, creatorul programului Chinook pentru jocul de dame, susține că Deep Blue a început să câștige în mod regulat împotriva marilor maeștri la șah încă din 1989, dar a avut nevoie de mai muți ani pentru a învinge campionul mondial. Adevăratul test al programului AlphaGo este programat în luna martie 2016, la Seul, împotriva lui Lee Sedol, considerat cel mai bun jucător de Go la nivel mondial în ultimii 10 ani. Până atunci, putem spune că Google a învins Facebook la jocul Go.
Actualizare: În perioada 9 martie – 15 martie 2016, în cadrul turneului Google DeepMind challenge, AlphaGo l-a învins pe Lee Sedol în patru meciuri din cinci, dovedind că este un oponent de cel mai înalt nivel. Ultimele minute ale celor cinci confruntări pot fi vizionate în următoarea lista Google DeepMind Challenge.

Surse: Nature, Nature News, Microsoft Research, Mark Zuckerberg

Un comentariu la “AlphaGo – jocul Go și inteligența artificială

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *