Solar Impulse 2 și călătoria în jurul Pământului

Solar Impulse
Solar Impulse 2 în Cairo, Egipt / foto Solar Impulse, 13 iulie 2016

În cele din urmă, avionul electric Solar Impulse 2 a terminat călătoria în jurul lumii. Deși este considerat un succes, primul ocol al Pământului într-un avion propulsat de energie solară eșuează tocmai în promovarea energiilor alternative. Pornit în călătorie în martie 2015, Solar Impulse 2 a terminat de înconjurat Terra în iulie 2016. Recent, o călătorie similară într-un balon cu aer cald a durat doar 11 zile. Chiar dacă tehnologia solară nu este încă pregătită pentru aviație, Solar Impulse 2 dovedește că se poate și ar trebui să impulsioneze mai multe cercetări și teste în domeniu.

Proiectul Solar Impulse 2 a fost gândit și construit de aviatorul Bertrand Piccard, fiul celebrului Jacques Piccard, și André Borschberg, inginer și om de afaceri elvețian. Primul avion Solar Impulse a zburat în 2009, iar o versiune îmbunătățită a fost pregătită pentru înconjurul Pământului. Solar Impulse 2 are o greutate de 2300 kg și o anvergură a aripilor de 72m. Energia electrică este asigurată de 17248 celule solare fotovoltaice care pot produce un maxim de 66 kW, alimentând patru baterii litiu-ion ce pun în mișcare patru motoare electrice cu o putere individuală de 13 kW (17,43 CP).

În data de 9 martie 2015, avionul a pornit din Abu Dhabi și a terminat prima etapă a călătoriei după 13 ore și 772 km parcurși aterizând în Muscat (Oman). În 28 iunie 2015, Solar Impulse 2 a plecat din Nagoya (Japonia) și a aterizat după patru zile, 21 de ore și 52 minute în Kalaeloa, Hawai. Această etapă a reușit să stabilească recordurile mondiale pentru cel mai lung zbor solitar neîntrerupt pentru orice tip de aparat de zbor, cel mai lung zbor ca durată și distanță (8924 km) pentru un avion cu propulsie solară. Însă, tot în această etapă, bateriile s-au supraîncălzit și a fost necesară înlocuirea și regândirea sistemului de izolație și răcire.

Solar Impulse 2 și-a reluat traseul abia în 21 aprilie 2016, atunci când a plecat din Hawaii către SUA. După ce a străbătut America, avionul a pornit în data de 20 iunie traversarea Oceanului Atlantic, aterizând după două zile, 23 ore, 8 minute și peste 6000 km în Sevilia (Spania). În ultima etapă, avionul a pornit în data de 23 iulie din Cairo și a aterizat la Abu Dhabi în data de 26 iulie 2016, la ora 00:05 UTC. În total, Solar Impulse 2 a parcurs 43041 km în 558 ore și 6 minute alimentat doar de energie solară.

Cu siguranță, reușita este remarcabilă și demnă de intra în istoria aviației. În același timp, proiectul pare să demonstreze că tehnologia solară nu este încă pregătită pentru această industrie în continuă dezvoltare. Solar Impulse a zburat cu o viteză medie de 75 km/h, viteză pe care majoritatea automobiliștilor români o depășesc și în localități. De asemenea, călătoria a fost amânată de mai multe ori de vremea nefavorabilă, aspect ce nu mai influențează transporturile aeriene convenționale decât în cazul unor evenimente extreme, cum a fost erupția vulcanului Eyjafjallajökull din 2010.

Tehnologia solară evoluează însă într-un ritm accelerat, iar Solar Impulse nu este singurul proiect de acest fel. Volocopter a efectuat recent primul zbor cu echipaj, NASA dezvoltă un avion electric experimental denumit X-57 Maxwell, iar Centrul Aerospațial German (DLR) construiește HY4, un avion cu patru locuri propulsat de hidrogen. De asemenea, proiectul Airlander a progresat și este copiat de alte companii din domeniu. Chiar dacă nu vom putea zbura prea curând cu avioane electrice, Solar Impulse și celelalte proiecte demonstrează că există soluții pentru înlocuirea combustibililor fosili.

Sursă: Solar Impulse Blog