Coradia iLint – primul tren de pasageri alimentat cu hidrogen

Coradia iLint
Alstom Coradia iLint în Saxonia Inferioară / foto © René Frampe

Coradia iLint este primul tren de pasageri alimentat cu hidrogen care a intrat în exploatare comercială. Produs de compania Alstom, trenul promite o autonomie de până la 1000 km și un timp de realimentare de 15 minute. Primele două trenuri vor fi operate pe rute din Saxonia Inferioară, land din Germania ce intenționează să achiziționeze încă 12 trenuri în 2021. Alstom susține că este gata să înceapă producția de serie a modelului, așteptând și alte companii feroviare interesate de acest tren.

Coradia iLint a fost dezvoltat pe baza versiunii diesel Coradia Lint 54, având acum 2 rezervoare pentru hidrogen de câte 130 kg și 2 pile de combustie cu hidrogen. La fel ca la automobilele cu hidrogen, într-o pilă (denumită și celulă de combustie cu hidrogen) oxigenul din aer este combinat cu hidrogenul din rezervor pentru a produce electricitate și apă. Coradia iLint este dotat și cu acumulatori litiu-ion (Li-ion) pentru stocarea excesului de energie și sistem de recuperare a energiei la frânare.

Conform Alstom, rezervoarele de hidrogen se încarcă în 15 minute și asigură o autonomie de până la 1000 km. Trenul Coradia iLint poate atinge o viteză maximă de până la 140 km/h și este recomandat pentru înlocuirea modelelor diesel pe rutele scurte și medii care nu sunt electrificate. Trenul cu podea joasă are 150 de locuri pentru pasageri și poate transporta până la 300 de pasageri. Față de modelele diesel, Coradia iLint are un nivel de zgomot scăzut și, bineînțeles, fără emisii poluante.

Putem să ne facem o idee despre ce ar însemna autonomia trenului Coradia iLint în România cu una dintre cele mai lungi rute: Satu-Mare – Mangalia. Conform CFR, în prezent puteți călători pe acest traseu de 1050 km cu o oprire de aproape o oră în București. Cu alte cuvinte, timp suficient pentru realimentarea dumneavoastră cu răbdare și a trenului cu hidrogen. Desigur, Coradia iLint nu este destinat distanțelor lungi, fiind util pe distanțe scurte, pe care să le parcurgă tur-retur de mai multe ori pe zi.

Surse: Alstom, CFR