Porsche P1 – primul automobil Porsche a fost electric

Porsche P1
„Egger-Lohner Elektromobil Modell C.2 Phaeton” redescoperit în Austria

Automobilul electric pare o invenție a ultimilor ani și un proiect de viitor, dar realitatea este cu totul alta. Porsche P1 a fost primul automobil realizat de Ferdinand Porsche în 1898 și era pus în mișcare de un motor electric. Modelul a fost redescoperit recent în formă originală și nerestaurată, după ce a stat timp de 116 ani într-un hambar din Austria.

Fondatorul companiei, Ferdinand Porsche (1875 – 1951), și-a început cariera la numai 18 ani lucrând pentru firma de echipamente electrice Bela Egger. În anul 1898, Ferdinand Porsche a început să colaboreze cu Ludwig Lohner, proprietarul unei firme care producea trăsuri de lux. La acea dată, Ludwig Lohner considera că un automobil electric va fi mai ușor acceptat de către public ca înlocuitor pentru trăsură, față de un vehicul propulsat de un motor cu ardere internă care era foarte zgomotos și degaja fum.

Rezultatul colaborării dintre cei doi a fost prezentat sub formă de prototip la o expoziție a Clubului Auto Austriac și avea motorul electric plasat transversal între roțile din față și cele din spate. Prototipul și alte modele de test au fost abandonate, iar Ferdinand Porsche a creat un vehicul la care motorul era așezat în partea din spate, iar roțile din față asigurau controlul direcției. Automobilul a fost botezat „Egger-Lohner Elektromobil Modell C.2 Phaeton”, iar Ferdinand Porsche a vrut să se asigure că designul lui va fi recunoscut ștanțând P1, prescurtarea de la Porsche 1, pe toate componentele esențiale.

Porsche P1
Porsche P1 restaurat

Modelul a fost prezentat prima dată pe 26 iunie 1898 la Viena, fiind printre primele automobile înregistrate legal în Austria, iar P1 sau Porsche P1 au devenit numele neoficiale sub care era cunoscut.

Porsche P1 cântărea doar 130 kg, avea un motor capabil să producă între 3 și 5cp, iar viteza maximă era de 35km/h. Bateriile asigurau o autonomie de până la 80 km, o distanță considerabilă pentru un automobil din acea perioadă.

Primul test adevărat pentru P1 a fost câștigarea cursei de 40km pentru automobile electrice, organizată în septembrie 1899 la Berlin. Ferdinand Porsche și cei trei pasageri ai automobilului au trecut linia sosire cu 18 minute înaintea următorului concurent, iar P1 a ocupat primul loc și în privința eficienței, având cel mai mic consum în regim de trafic urban.

P1 a fost începutul carierei de constructor de automobile pentru Ferdinand Porsche, în noiembrie 1899 devenind designer principal al firmei Lohner. În 1900 a fost prezentat primul model cu tracțiune integrală din lume, automobilul denumit Lohner-Porsche având motoarele electrice încorporate în cele patru roți. Tot în 1900, cu ocazia Expoziției Universale de la Paris, a fost prezentat primul model hibrid – Lohner-Porsche Mixte, care a intrat în producția de serie în 1902.

Modelul original Porsche P1 a fost restaurat și expus la muzeul firmei din Stuttgart, unde poate fi admirat alături de o reconstituire a primului model hibrid construit de Porsche.

Lohner-Porsche Mixte
Semper Vivus este reconstituirea primului model hibrid „Lohner-Porsche Mixte”

Surse: Porsche 1, Porsche 2, Wired