Recomandări pentru timpul petrecut de copii la calculator, smartphone sau televizor

3D tv
Copiii sunt încântați de efectele 3D/ imagine Samsung

Majoritatea părinților să întreabă cât timp ar trebui să petreacă copiii la televizor, jucându-se la calculator, tabletă sau smartphone, iar un nou ghid oferă recomandări în funcție de vârstă. Între „televizoru’ îți strică ochii” și folosirea smartphone-ului sau tabletei drept „susetă digitală”, există o cale de mijloc care să asigure atât un stil de viață sănătos, cât și accesul copiilor la tehnologie.

Noul ghid de recomandări privind utilizarea tehnologiilor digitale a fost elaborat de către Academia Americană de Pediatrie (AAP), o asociație profesională ce reunește cca. 64000 medici pediatri. Conform ghidului:
– pentru copiii cu vârstă mai mică de 18 luni se recomandă evitarea conținutului media pe ecrane, cu excepția apelurilor video (de ex. pentru a păstra legătura cu un părinte aflat la distanță);
– pentru copiii cu vârste între 18 și 24 de luni, părinții ar trebui să aleagă conținut media de calitate pe care să îl vizioneze împreună;
– recomandarea pentru copiii între 2 și 5 ani este de maxim o oră pe zi, alături de părinți/adulți care să le explice ceea ce văd/fac;
– pentru copiii cu vârste de peste 6 ani se recomandă asigurarea unui echilibru între timpul petrecut în fața unui ecran, necesarul de ore de somn și efectuarea de activități fizice.

Drept recomandări generale, AAP sugerează părinților să nu forțeze introducerea tehnologiilor digitale în activitățile copiilor, să aleagă conținut media și aplicații de calitate, să evite conținutul violent, să stabilească zone și perioade „fără ecran” și să nu permită utilizarea dispozitivelor cu o oră înainte de culcare.

Desigur, fiecare copil reprezintă un caz particular și trebuie avut în vedere răspunsul individual la utilizarea tehnologiilor digitale. De exemplu, timpul petrecut la televizor sau calculator poate fi printre cauzele durerilor de cap la copii, iar tehnologiile 3D nu ar fi recomandate copiilor cu vârste sub șase ani. În același timp, studii recente sugerează că folosirea ecranelor tactile ar putea îmbunătăți abilitățile motorii ale preșcolarilor, iar o oră de jocuri video pe săptămână ar îmbunătăți atât capacitățile motrice, cât și rezultatele școlare la copiii cu vârste între 7 și 11 ani.

Așa cum cărțile au devenit o parte indispensabilă a copilăriei în secolul trecut, tehnologiile digitale sunt echivalentul lor pentru viitor. Folosite corect, calculatoarele, tabletele și telefoanele pot asigura accesul la informații de calitate (vezi și Internet sigur pentru copii), conținut educațional și crea deprinderi utile de viață. În același mod în care este recomandat să consumăm fructe și legume pentru o dietă echilibrată, folosirea tehnologiilor de către copii ar trebui să îi pregătească pentru viitor, fără a neglija activitățile fizice și necesarul de odihnă.
Surse: AAP, Pediatrics, Pediatrics, Frontiers in Psychology, Annals of Neurology