După Prime Air – livrările la domiciliu cu drone, Amazon anunță un nou concept care ar putea schimba modul în care facem cumpărături online. Amazon Dash este un fel de „baghetă magică” pentru cumpărături, transformând o comandă vocală sau un cod de bare într-o listă de produse ce pot fi comandate online și livrate la domiciliu.
Având în vedere că tot mai multe hipermarket-uri încep să vândă produse alimentare și de uz casnic prin intermediul platformelor online, o astfel de „telecomandă” pentru cumpărături ar ușura procesul de comandă. În același timp, ar putea avea și efecte negative, atât pentru magazine, cât și pentru clienți.
Amazon Dash se conectează la Internet prin intermediul conexiunii Wi-Fi din casă și permite adăugarea de produse la lista de cumpărături asociată contului Amazon Fresh. Scaner-ul încorporat permite recunoașterea codurilor de bare de pe ambalaje, iar comenzile vocale permit căutarea oricărui produs din catalog. De exemplu, scanarea unui ambalaj de ketchup va adăuga la listă exact acel produs, în timp ce o comandă vocală conținând cuvântul „ketchup” va furniza o listă de produse alternative.
Dash nu face direct cumpărăturile, lista și cantitățile necesitând confirmarea prin intermediul paginii web sau a aplicațiilor pentru smartphone sau tabletă. Chiar dacă este în stadiul experimental și pentru Amazon, ideea din spatele Dash ar putea fi preluată și de alți comercianți în dorința de a simplifica procesul de comandă online pentru alimente și articole de uz casnic.
Ca la orice nouă tehnologie, există multiple aspecte ce trebuie avute în vedere. Pe de o parte, un gadget precum Dash ar „fideliza” clientul facilitând cumpărarea produselor unui anume magazin. Pe de altă parte, hipermarket-urile ar pierde avantajul pe care îl au cumpărăturile directe. Cei mai mulți clienți pleacă dintr-un supermarket cu mai multe produse decât aveau în plan să cumpere, iar o listă de cumpărături online, care prezintă costul total, i-ar putea face să cheltuie mai puțin.
Ușurința cu care scanarea unui cod de bare se transformă într-un articol pe lista de cumpărături facilitează cumpărarea aceluiași produs, dar ar putea lipsi cumpărătorii de articole similare mai bune din punct de vedere calitativ sau al costului.
Dacă internet-ul lucrurilor și casele inteligente sunt încă în stadiu incipient, un gadget de tipul Dash ar putea impulsiona dezvoltarea unor soluții universale sau integrarea conceptului în tehnologiile existente. În România, Metro, Carrefour și Cora au deja magazine online și au exprimat intenția de a diversifica oferta și crește vânzările în viitor. Pentru un dispozitiv similar Amazon Dash, probabil vom mai avea de așteptat câțiva ani.