Explorarea mărilor și oceanelor ne-a captivat constant imaginația de-a lungul timpului, de la scrierile lui Jules Verne, până la aventurile lui Jacques-Yves Cousteau. Dacă scufundările într-un recif de corali au devenit destul de frecvente, iată că acum există posibilitatea de a cumpăra un submarin personal.
O posibilitate mai degrabă teoretică, pentru că DeepFlight Black Hawk va fi produs într-un număr mic de exemplare și comercializat la prețul de 1,3 milioane de dolari. Pentru această sumă, compania Hawkes Ocean Technologies susține că oferă primul submarin sportiv din lume, construit în scop recreativ pentru a „zbura” sub apă.
Spre deosebire de alte submersibile, care folosesc greutăți pentru a se scufunda și propulsia pentru a înainta, Black Hawk are o flotabilitate pozitivă fixă și folosește propulsia pentru a se scufunda. Principalul avantaj al acestui tip de construcție este acela că, în cazul unei defecțiuni a sistemului de propulsie, submarinul se ridică în mod natural la suprafață în maxim 30 de secunde.
Designul îl apropie mai mult de un avion decât de un submarin convențional, cu mențiunea că aripile generează portanță inversă pentru a îl scufunda. Cele două motoare electrice sunt alimentate de baterii cu o autonomie de aproximativ 4 ore, iar sistemele de menținere a vieții sunt operaționale timp de 24 de ore.
Graham Hawkes, fondatorul companiei și principalul inginer, susține că Black Hawk este foarte agil și capabil de manevre extreme. Submersibilul poate să coboare până la o adâncime de 120m, considerată limita maximă la care ajunge lumina solară, și se deplasează cu o viteză maximă de 10 noduri marine (18,52 km/h), fiind capabil să înoate alături de balene, delfini sau rechini.
Având o lungime de 4,6 m și o greutate de 1200 kg, Black Hawk este prezentat drept cel mai mic și mai ușor submersibil disponibil. Fiind un produs de lux, submersibilul a fost optimizat pentru a putea fi transportat pe iaht, aripile de 3m putând fi pliate.
Deși prețul este prohibitiv, tehnologiile demonstrate ar putea fi folosite în viitor pentru proiecte mai accesibile care să faciliteze explorarea mediului subacvatic.
Surse: The New York Times, Hawkes Ocean Technologies