Toyota Mirai ajunge în Europa

Toyota Mirai
Toyota Mirai, primul automobil cu hidrogen

Încet și aproape în secret, Toyota Mirai ajunge în Europa. Prezentat de multe ori drept „automobilul viitorului”, modelul mai este cunoscut și sub denumirea prototipului Toyota Fuel Cell Vehicle. După mai mult de 20 de ani de dezvoltare, Toyota Mirai a devenit primul automobil cu hidrogen disponibil comercial, dar lansarea în Europa este încă în etapele incipiente.

Din 2013, Toyota a anunțat că va comercializa automobilul cu pilă de combustie cu hidrogen în SUA, iar la începutul anului 2014 a prezentat conceptul Toyota Fuel Cell Vehicle ce urma să intre în producția de serie. Spre finalul anului 2014, Toyota susținea că va lansa modelul denumit oficial Mirai („viitor” în limba japoneză) și în Europa începând din septembrie 2015, la un preț aproximativ de 66000 Euro plus TVA.

Cum „a lansa” poate avea mai multe înțelesuri, în septembrie Toyota Mirai a debarcat în Marea Britanie, apoi și-a făcut apariția la salonul auto IAA 2015 de la Frankfurt, iar în octombrie a vizitat inaugurarea șantierului pentru prima stație de alimentare din Belgia și l-a plimbat pe primarul Londrei. Despre posibilitatea de a cumpăra efectiv modelul, oficialii Toyota au fost rezervați: undeva în prima jumătate a anului 2016.

Desigur, un astfel de automobil are nevoie de o rețea de alimentare cu hidrogen, fără de care comercializarea nu are sens. Modul în care hidrogenul este transformat în energie electrică pentru a alimenta motorul mașinii este prezentat în clipul următor.

Pe scurt, hidrogenul din rezervorul sub presiune ajunge într-o pilă de combustie unde este oxidat, reacție ce produce electricitate și apă. Electricitatea este folosită pentru punerea în mișcare a motorului electric de 114 kW (155 CP). Chiar dacă are o autonomie de cca. 500km, Toyota Mirai are nevoie de stații de alimentare cu hidrogen. În Europa însă, mai multe state au deja rețele de distribuție pentru hidrogen. Germania, una dintre primele țări în care ar urma să ajungă Mirai, are deja 19 stații, iar în 2016 ar trebui să aibă o rețea cu 50 de stații care să asigure mobilitatea națională.

Toyota estimase vânzări între 50 și 100 de mașini pe an în 2015 și 2016, dar pagina Toyota pentru Statele Unite susține că toate modelele pentru 2016 au fost deja vândute/precomandate și se așteaptă să vândă cca. 1000 de automobile în anul 2016 numai în SUA. Din păcate, compania japoneză nu excelează în comunicarea publică, repetând și acum aceleași informații din 2014: „lansare în septembrie 2015” și preț de 66000 Euro plus TVA. Cu speranța că Toyota va reuși să treacă de faza pozelor cu oficiali guvernamentali, așteptăm noi vești despre expansiunea „Viitorului” în Europa.


Surse: Toyota România, Clean Energy Partnership, Toyota Europe