China vrea un tren ultra-rapid (video)

CRRC Maglev
CRRC Qingdao Maglev / foto Xinhua

Compania chineză CRRC Qingdao Sifang a prezentat primul prototip al unui tren ce ar urma să ruleze cu până la 600 km/h. Pentru moment, prototipul maglev a reușit doar să leviteze, dar compania susține că va termina toate testele în anul 2021. Când va deveni operațional, ar trebui să ofere o alternativă mai rapidă la trenurile de mare viteză existente și un mod de transport mai prietenos cu mediul decât avionul.

CRRC Qingdao Sifang este o subsidiară a CRRC Corporation, firmă considerată cel mai mare producător de trenuri din lume și deținută de CRRC Group, la rândul ei o companie deținută de statul chinez. Trenul ultra-rapid a fost anunțat pentru prima dată în 2016, ca răspuns la directiva trasată de al treisprezecelea plan cincinal privind un sistem avansat de transport feroviar. Cu alte cuvinte, proiectul este cât se poate de serios și beneficiază de susținerea necesară pentru a fi transpus în realitate.

Totuși, de la proiect la maglev funcțional în condiții comerciale este o cale destul de lungă. China are deja trenuri de mare viteză ce pot atinge până la 350 km/h, dar proiectul actual se bazează pe o tehnologie diferită. Ca și alte trenuri maglev, prototipul utilizează câmpuri magnetice pentru a pluti deasupra liniei și înainta. Compania japoneză Central Japan Railway Co. a prezentat încă din 2015 SCMaglev L0, un maglev capabil să atingă până la 603 km/h, dar a susținut că versiunea comercială va rula cu maxim 500 km/h și va intra în folosință în 2027.

CRRC Qingdao Sifang a anunțat proiectul maglev în 2016, iar în mai 2019 a prezentat primul prototip în cadrul unei ceremonii desfășurate la sediul din orașul Qingdao. Conform reprezentanților companiei, prototipul prezentat are un singur vagon și a reușit până acum doar să leviteze, să se ridice 10 milimetri deasupra liniei. Un nou prototip tehnologic ar urma să fie realizat în 2020, iar toate testele ar trebui să fie definitivate în 2021 și trenul să fie gata să intre în producția comercială.

Planul Chinei de a avea trenuri ultra-rapide în anii 2020 pare serios și poate fi apreciat pentru dorința de a reduce emisiile asociate transportului aerian. Însă, termenele fixate par greu de atins și este puțin probabil ca o versiune comercială să ruleze în condiții de siguranță în 2022.

Sursă: China Daily